Boxel, Domburg en Pikinslee! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura en Ellie - WaarBenJij.nu Boxel, Domburg en Pikinslee! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura en Ellie - WaarBenJij.nu

Boxel, Domburg en Pikinslee!

Door: Laura en Ellie

Blijf op de hoogte en volg Laura en Ellie

24 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw bericht van ons! Hoe gaat het bij jullie? We hoorden dat het gesneeuwd heeft! Dat is echt heel apart, nu wij hier middenin de tropen zitten! :-D
We hebben afgelopen week weer van alles meegemaakt! Dinsdag zijn we met de fiets erop uit geweest. De fietstocht ging richting het dorpje Boxel. Op de route stond vermeld dat de fietstocht vanuit het zuiden van Paramaribo 2 uur zou duren. Nu wonen wij in het noorden van Paramaribo en moesten wij eerst de hele stad doorfietsen om naar het zuiden te komen. Maar het bleek toen we in Boxel waren aangekomen, dat we over het hele stuk van noord Paramaribo naar Boxel, er maar anderhalf uur over gedaan hadden! De route is vast geschreven door iemand met een Surinaams tempo! ;-) Wel kreeg Laura een lekke band onderweg, maar 2 mannen die ons passeerden hebben ons daarmee prima geholpen!
In Boxel ligt een botanische tuin. Deze tuin hebben we toen bezocht. We kregen een rondleiding en we weten nu van alles over flora van Suriname! Het was echt een mooie tuin!
Omdat we zo snel naar Boxel waren gefietst, leek het ons nog wel even leuk om door te fietsen naar Domburg. Dit is een klein plaatsje verderop. Eenmaal daar aangekomen hadden we een mooi uitzicht over de rivier en konden we Paramaribo vanuit de verte zien!
's Avonds zijn we naar bioscoop geweest! Dit stond al een tijdje op de planning. Helaas was de film waar we naartoe waren gegaan, super slecht!
Woensdag hebben we 's ochtends flink aan ons onderzoek gewerkt. We zijn nu bezig met het afronden van ons onderzoek, dus het is nu echt bijna af! Dat geeft toch wel een heerlijk gevoel! 's Middags zijn we weer verder gegaan met ons zwembaden onderzoek! ;-) We hebben heerlijk aan de rand van het zwembad van Residence Inn gelegen!
's Avond hebben we met Maaike en Tijkje afgesproken om uit eten te gaan. We zijn bij de warung van Judy geweest en de saoto smaakte weer goed! Daarna zijn we nog even een stukje wezen rijden met Ferry door de stad. Al met al een ontspannend dagje!
Donderdag hebben we niet zo veel gedaan. We hebben boodschappen gedaan, lekker geluncht en in de hangmat gelegen.
's Avonds hebben we een aantal nieuwe films gekocht. Samen met Ferry en Tijkje hebben we Mama Mia en Maid of Honor gekeken. Die films waren wel leuk, maar het was jammer dat de kwaliteit van het beeld slecht was. Maar ach, dat heb je met orichinese spullen! :-D
Vrijdag was de dag dat we vertrokken naar Pikinslee! Om 8 uur hadden we afgesproken op de Kwattaweg om vervolgens met de bus naar Atjoni te reizen. Maar het was geen 8 uur toen we vertrokken het was inmiddels al half 10! Maar daar kijken we allang niet meer van op!
Na een hobbelige tocht van 4 uur in de bus, stapten we uit bij Atjoni. Na wat gegeten te hebben zijn we met een bootje naar Pikinslee gebracht. Twee uur later waren we aangekomen in Pikinslee! Dit is een marrondorp waar de mensen nog in hutjes wonen!
Bij aankomst kregen wij te horen dat er een inwoner was overleden. Daarom was er een feest op het pleintje in het midden van het dorp. Voor ons als Nederlanders is het best vreemd om feest te gaan vieren als er iemand dood is, dus was het wel interessant om daar te gaan kijken. Op het plein stond een hutje en in dat hutje stond de kist met de overledene erin. Om het hutje heen was het een groot feest. Vrouwen stonden te dansen en laten begon het hele dorp mee te dansen! De Marrons keken ons trouwens verbaasd aan. Ellie werd door een meisje geknepen om te kijken of ze wel echt was en bij Laura bukte een oude vrouw om even haar voet te aaien. Het was een bijzondere avond!
Zaterdag kregen we een heerlijk ontbijt. En met een goed gevulde maag, hebben we het dorpje bezichtigd. Toen we een wandeling door het dorp maakten, zijn we langs een werkplaats gegaan waar kunst gemaakt werd. Daarna liepen we verder op weg naar het museum van Pikinslee wat nog in aanbouw is. Na het bezoek aan het museum, zijn we een wandeling gaan maken in het bos.
Vervolgens zijn we weer terug gekeerd naar het dorp, omdat de begrafenisceremonie begon. Wij mochten daarbij aanwezig zijn. Het was bijzonder om te zien hoe de Marrons hiermee omgaan. De vrouwen huilen heel hard, bijna overdreven, terwijl de mannen juist weinig emotie tonen. Heel contrast met de de dag ervoor toen iedereen vrolijk aan feestvieren was. Ook mochten we mee om te kijken hoe de kist naar de begraafplaats werd gebracht. De kist werd op een bootje gelegd. De vrouwen stonden aan de waterkant apart van de mannen en alleen de mannen mogen overledenen begraven en de begraafplaats bezoeken. Toen de kist richting de begraafplaats voer, moest iedereen de begrafenis van zich afwassen. Dus iedereen stond aan de kant van de rivier om zijn of haar gezicht en voeten te wassen. Dit was ook erg bijzonder om mee te maken.
Na dit alles hebben we een heerlijke duik genomen in de rivier. Overigens was er geen douche aanwezig, dus moesten we ons wassen in de rivier. Dit was zeker geen ramp, want de rivier was lekker warm: een heel verschil met de koude douche die we dagelijks nemen! :-D
Inmiddels begint de regentijd eraan te komen en dat merkten we dit weekend ook. Ineens kwamen de donkere wolken op ons af en begon het keihard te regenen. Wij zaten toen nog in de rivier en dat gaf een heel mooi gezicht. De regen hier is toch heel anders dan in Nederland. Toen we uit de rivier waren, kregen we nog een watergevecht met de kinderen van Pikinslee. Het was weer een gezellige boel!
's Avonds weer heerlijk gegeten en spelletjes gespeelt. Ook hebben we 's nachts heerlijk geslapen, alleen lagen de bedden niet zo lekker..
De volgende dag vertrokken we veel later dan gepland naar Paramaribo. Dit maakten ons eigenlijk niet zo veel uit, we hadden toch wel verwacht dat we later zouden vertrekken. In Paramaribo hebben we nog pizza gegeten op de Kwattaweg en zijn we vervolgens naar huis gegaan. Ferry kwam nog even langs bij ons en we hebben nog gezellig zitten kaarten met Ferry en Tijkje. Al met al was het een super weekend! Veel bijzondere en mooie indrukken opgedaan!
De tijd gaan nu opschieten, nog anderhalve week en dat zitten we weer in het ijskoude Nederland.. We moeten er nog niet aan denken! Dus nu gaan extra genieten nu we weten dat het heeft gesneeuwd in Nederland! :-D

Veel liefs!
Ellie en Laura

• 25 November 2008 - 06:19

Herman:

Hoi El en Laura, wat hebben jullie een schitterende tijd gehad. Als ik al die verhalen lees dan heb ik ook wel zin om een cultuur onderzoek te gaan doen in Suriname.Wie weet, misschien komt het er nog wel van.
    Ik vond het leuk om jullie avontuur te volgen. Eerdaags praten we wel weer bij.
    Ga nog maar lekker 1,5 week genieten.
    Wij (klm) zullen er voor zorg dragen dat het vliegtuig ijsvrij naar Suriname vliegt.
    Groet Herman

• 29 November 2008 - 12:16

Tante :

leuk om dit nog mee te maken ,het schiet voor jullie nu ook al op ,doe de groetjes aan tijkje ,en een gezellige week nog in dat warme suriname

tante

• 30 November 2008 - 12:45

Alice:

Heb weer lekker zitten genieten van jullie verslag. Hier sneeuwt het weer en het is koud. Ben net klaar met m'n rijm dus laat de Sint maar komen. Hoe is het jouw surprise El? Staat je hoofd zeker niet naar. Nou meiden, geniet nog maar even van dat mooie land met dat lekkere weer. Voor jullie het weten staan jullie hier weer te blauwbekken in Nederland.

Groetjes Alice

• 03 December 2008 - 20:09

Esther:

Ha Lauw! Ik liep nog een btje achter met je verhaal lezen. Maar wat bijzonder, zo´n begrafenis, klinkt echt vreemd om te gaan dansen en feest te vieren enzo...! Echt bijzonder dat je dit hebt mee mogen maken! Ben benieuwd naar je foto´s! kus Es