Spanning en sensatie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura en Ellie - WaarBenJij.nu Spanning en sensatie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura en Ellie - WaarBenJij.nu

Spanning en sensatie!

Door: Laura en Ellie

Blijf op de hoogte en volg Laura en Ellie

17 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,
De week is weer voorbij gevlogen en dus is het weer tijd voor een nieuw bericht! We hebben weer een heleboel gedaan en meegemaakt. Dit kwam dan ook doordat de tante en moeder van Tijkje er waren. Zo zijn we woensdag naar de Jodensavanne geweest. Allemaal hadden we het boek 'Hoe duur was de suiker' (Cynthia MC Leod) gelezen. Het boek speelt zich grotendeels af op de Jodensavanne dus leek het ons interessant om daar een kijkje te gaan nemen. Dit zou ook een gemakkelijk gaan doordat je gewoon een bus kunt pakken vanaf de Heiligenweg. Daar aangekomen bleek de bus om half 9 te gaan. Je bent er dan rond 11 uur. Maar de bus zou dan weer gelijk terug gaan. En dat schoot niet op voor ons... Gelukkig kwam daar taxichauffeur Rudy aan die ons voor een klein prijsje er heen wilde brengen. Een goed idee dus! Jodensavanne was niet erg groot maar leuk om te zien. Rudy heeft ons nog naar Redidoti gebracht, een klein dorpje. We zijn daar even in het kerkje geweest en hebben ook nog een kijkje in het schooltje kunnen nemen. Erg gaaf om te zien (en waren we ook nog even met ons onderzoek bezig!) Ook zijn we nog naar Blaka Watra gegaan waar we heerlijk hebben kunnen afkoelen in het water. Doordat de brug naar dit gebied al maanden stuk is, is het er nu erg rustig. We waren dus de enige daar en dat was weer een mooie ervaring. Terug in de stad hebben we lekker bij Restaurant Topper gegeten. De naam zegt het al: het was top! Daarna zijn we nog door gegaan naar Zus&Zo waar we nog even mee hebben geborreld met de studenten van de Kwattaweg. Ook dat was weer gezellig.
Donderdag hebben we nog even aan ons onderzoek gewerkt. We zijn naar de CPI (Christelijk Pedagogisch Instituut) gegaan. Daar hebben we twee godsdientslessen bijgewoond en de leerkrachten kunnen interviewen. Erg interessant! 's Middags zijn we heerlijk naar het zwembad gegaan met de rest! Nadat we ook weer onze dansles gevolgt hadden, zijn we richting het casino gegaan. Daar kan je onbeperkt eten en drinken dus ideaal voor ons. Het is ook wel anders dan in Nederland. Het was weer een gezellige avond maar helaas zijn we warmer naar huis gegaan. Maar we gingen op tijd naar huis want we hadden met taxichauffeur Rudy afgesproken dat hij ons zou brengen naar Brownsberg om wel 6.00u 's morgens.
Om half 7 kwam hij dan ook vrijdagmorgen ons ophalen. Helaas had hij zich totaal niet aan de afspraak gehouden en zou het ons veel meer geld kosten. Dus we wilden dan hij ons dan maar afzette bij de bussen op de Saramaccastraat. Die gaan ook naar Brownsberg en zijn veel goedkoper. Daar aangekomen hebben we de schrik van ons leven gehad! Er kwamen ontzettend veel Surinaamse mensen op de auto afgestormd. Vreselijk! Dit hadden we echt niet eerder meegemaakt. Allemaal wilden ze ons brengen maar wij begrepen dat niet doordat ze Sranan Tongo spraken. Ook Rudy vertaalde het niet voor ons. Uiteindelijk reed hij door naar de andere bussen op de Heiligenweg. Daar hebben we aan het hoofdkantoor gevraagd over hoe en wat naar Brownsberg. Doordat Tijkjes moeder erg overstuur was, hebben ze voor ons snel iets kunnen regelen en kwam Ewald op het toneel. Hij heeft ons netjes naar Brownsberg gebracht en zaterdag weer gehaald. Wat is Brownsberg mooi zeg! We hadden prachtig uitzicht over het Brokopondomeer. Helaas is het erg droog hier waardoor de watervallen weinig water hadden. Twee hadden er wel water maar die waren het verste weg en ook het steilst. Maar we hebben ze gezien! Super! Ook kwamen er nog apen voorbij, altijd leuk! We hadden de hangmatplaatsen en konden dus heerlijk luieren na de vele klimmen. Ellie is nog door gegaan naar een andere waterval, helaas had deze helemaal geen water. En Laura is uitgegleden en heeft nu een zere enkel. Gelukkig gaat dat nu wel de goede kant op!
Zaterdag waren we weer veilig terug in de stad aangekomen met weer een hoop ervaringen. We hebben heerlijk bij de Warung gegeten waarna we nog een potje zijn gaan poolen. Tante en Mem gingen daarna naar huis maar wij zijn nog door gegaan naar een dansavond op de pier van hotel Torarica. Nadat het was afgelopen hebben we nog een film gekeken en zo kwam het dan ook weer dat we om kwart voor 5 in bed lagen.
Zondag moesten we er alleen alweer vroeg eruit want we gingen met Tante Judy en de familie op pad. Helaas moest Laura thuis blijven omdat ze niet echt lekker was.
We zijn naar Nieuw Amsterdam geweest en hebben daar weer mooie foto's kunnen schieten. Vanmorgen hebben we nog even gerekend en kwamen tot de conclusie dat we er al 2500 gemaakt hebben! Na Nieuw Amsterdam zijn we naar familie op Mariënburg geweest. Dit is een plantage waar allemaal volkshuisjes staan. Wel mooi om daar ook eens naar binnen te kunnen. Na het familiebezoekje zijn we naar een warung gegaan waar de borden zo vol zaten dat we ze echt niet op kregen! Weer thuis bij Judy hebben we foto's gekeken van vroeger. Altijd leuk! Daarna zijn we bij Bruce, de broer van Judy, gaan eten. Ook zijn vrouw kan heerlijk koken dus we hebben weer lekker gegeten! Laura was daar ook weer bij!
En toen was het weekend alweer voor bij. Gelukkig zijn we zo goed als klaar met ons onderzoek dus kunnen we de laatste twee weken nog genieten van dit prachtige land. En dan gaan we alweer naar huis. Ook wel weer fijn om iedereen te zien hoor!
Vanmorgen hebben we lekker kunnen ontspannen in het Turks Stoombad. We zijn naar de Thermen Hermitage gegaan. Na een lekkere scrubmassage waren we weer fris en fruitig en kunnen we de twee weken makkelijk aan!
Daar gaat alles nog steeds prima? De Sint is ook weer in het land aangekomen hebben we van de Zwarte pieten gehoord? Hier hebben we de pepernoten ook al in huis!
Veel lieve groetjes!
Laura en Ellie

• 17 November 2008 - 20:20

Esther:

Ha Lauw! Ben je weer helemaal beter, jammer dat je die dag niet mee kon. Zo te horen heb je weer een hoop beleefd! Wel relaxed dat jullie onderzoek zo goed als klaar is! Kan je niet wat pepernoten opsturen...?! Want die hebben ze hier niet! Nou, geniet nog ff van je laatste weekjes! Xxx Es

• 17 November 2008 - 20:22

Esther:

• 18 November 2008 - 15:47

Sander De Mooij:

Hoi Laura,

Hier ff een berichtje vanuit het atijd subtropische zwemparadijs WASBEEK!!! ;-) Ik lees dat jullie erg veel ondernemen en dat er ook nog voldoende tijd over schiet om iets voor school te doen wat wil je nog meer? ;-)Hier bij de Wasbeek gaat alles lekker z'n gangetje en we draaien inmiddels weer op volle toeren. Ik lees net dat jullie al een slordge 2500 besteed hebben dus ik hoor wel weer wanneer je aan de slag wilt hier ;-)
    Ik wil je nog een paar leuke weken wensen daar en voor je het weet zit je weer met een koppie Hot choco naar de regen buiten te staren.

Groetjes van Sander, Bianca en Fynn

• 18 November 2008 - 18:29

Patricia Moolhuijsen:

Hallo Ellie, ik hoorde van Catrien dat je het aardig naar je zin hebt in Suriname. Ik wil je nog veel succes wensen en vooral heel veel plezier, geniet ervan!!!

• 19 November 2008 - 07:43

Sanne:

Heey
    Dat klinkt leuk, relaxen en massages!!! Echt super dat het onderzoek klaar is. Geniet van jullie laatste 2 weken daar! Mijn moeder is nu in Kaapstad, echt leuk! :) Wat grappig trouwens dat jullie op de kwattaweg zijn geweest, daar ben ik toen ook geweest! Waren jullie bij dat grote studentenhuis met alleen maar Nederlanders? :)
    xxx

• 19 November 2008 - 17:00

Marlies:

Wij hebben hier ook pepernoten hoor! :D Wel uit Nederland, maaaar toch! Veel plezier nog de laatste weken!! xx

• 23 November 2008 - 20:22

Eef Van Went:

Hee meiden..

Ik heb net ook lekker pepernoten op! ;) Hoe gaatie meiden? In Zuid-Afrika had ik niet echt tijd om allemaal berichten te lezen, maar ik zeg nu ik thuis ben..ziet er heel goed uit daar en geniet er nog maar lekker van meiden! Ik heb m'n winterlaarzen al in huis en heb vanmiddag somber naar buiten zitten kijken naar de natte sneeuw! Het is echt koud..haha maar ook wel heerlijk om weer thuis te zijn! Jullie hebben niet zoveel foto's op jullie site..des te leuker als ik ze mag bewonderen als jullie weer thuis zijn! Onderzoek wordt hier nog even hard bikkelen! Have fun!

Kus! x Eef