Weer een verhaal van ons! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura en Ellie - WaarBenJij.nu Weer een verhaal van ons! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura en Ellie - WaarBenJij.nu

Weer een verhaal van ons!

Door: Laura en Ellie

Blijf op de hoogte en volg Laura en Ellie

10 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,
Om weer een nieuw verhaal te schrijven, moesten we wel weer even het vorige verhaal terug lezen, want er is alweer zoveel gebeurd!
Dinsdag zijn we weer richting de EBG-school gegaan. Wat een rampenplan was dat! Allereerst waren we gewoon naar het klaslokaal gegaan. Daar stonden we al een tijdje te wachten totdat de leerkracht kwam. We moesten eerst naar het schoolhoofd om ons te melden. Daar aangekomen kregen we toch een preek! Maar we mochten naar de klas. Halverwege kregen we nog van een andere leerkracht te horen dat we geen gedag zeiden. Een lekker begin van de dag dus. In de klas hebben we een interessante godsdienstles bij kunnen wonen. Nadat die les was afgelopen, hadden de leerlingen zangles. We hadden gehoord dat men op de EBG-school vele godsdienstliederen zingen, dus het leek ons zinvol om ook deze les bij te wonen. Eerst even netjes gevraagd aan de desbetreffende leerkracht maar zij was niet zo enthousiast. Allemaal vragen wat we kwamen doen, wie we waren etc. Uiteindelijk mochten we de les bijwonen maar ze had geen stoelen voor ons. We hebben zelf even wat stoelen gehaald, geen probleem. Deze juf gaf echter niet erg leuk les en we waren het snel zat. We zijn maar netjes het schoolhoofd weer gedag gaan zeggen en toen zijn we snel weg gegaan! We hadden genoeg informatie ingewonnen voor ons onderzoek haha! We zijn nog even naar Choi's gegaan en kwamen daar overheerlijke pepernoten tegen, toch wel erg lekker hoor! 's Middags hebben we aan ons onderzoek gewerkt zodat we woensdag een dagje vrij hadden. We zijn naar een ander zwembad dan anders geweest. Daarbij ook maar besloten dat we een nieuw onderzoek gaan beginnen (Wat is het beste zwembad van Suriname?) want deze week kregen we feedback van de leerkracht op ons verslag. We zijn goed op weg en hoeven eigenlijk alleen nog maar het verslag te verwerken, een fijn idee!
Woensdagavond zijn Laura en Tijkje gaan zwemmen (baantjes trekken) en Ellie en Ferry zijn gaan hardlopen. Even lekker sportief doen want met al dat overheerlijke eten vliegen de kilo's eraan! 's Avonds had Tijkje voor ons gekookt waarna we nog een feestje hadden op de dansschool. Dat was weer erg gezellig. We hebben het niet al te laat gemaakt want donderdag zijn we naar de Sint Ignatiusschool gegaan. Via de rooms-katholieke inspectie mochten we mee. Er was een training voor de leerkrachten waarbij een gedeelte over het godsdienstonderwijs ging. Het was zeer interessant voor ons onderzoek!
Donderdagavond waren de moeder en tante van Tijkje aangekomen. Tijkje ging daarom niet naar dansles en wij hebben ook de les niet gevolgd omdat we een feestje hadden van Chris en Matthijs. Matthijs was jarig en volgende week gaan zij alweer naar huis, erg jammer! Ferry kwam ons met de Pick-up weer ophalen om nog even lekker te gaan dansen in de Havana lounge. We hebben er erg om gelachen dat hij met de Pick-up kwam omdat ze op het feestje dachten dat hij onze taxichauffeur was met toch wel een vreemde auto! Erg grappig en het leverde weer wat foto's op!
Vrijdag hebben we eerst lekker uitgeslapen. 's Middags zijn we met Tijkje en haar moeder en tante naar Residence Inn gegaan. Ze hadden voor ons wat Hollandse spullen meegenomen, erg fijn!
's Avonds zijn we door Ferry op gehaald om alvast naar Tamanredjo te gaan.Dit is een dorpje net voor Paramaribo. Daar woont een neef (Raoul) samen met zijn vrouw. Ook Martin, een andere neef kwam daar naar toe omdat we zaterdag een boottocht zouden gaan maken. Na een gezellige avond hebben we evntjes geslapen in de hangmat. Om 6 uur moesten we er weer uit om zo de hele dag goed te benutten! Het was een heerlijke boottocht. Zo zijn we eerst richting Braamspunt gevaren. Daar is een strandje met aan de ene kant de Suriname rivier en aan de andere kant de Atlantische Oceaan. Daar hebben we weer lekker kunnen afkoelen in het frisse water! Toen we terug kwamen bij de boot, waren de jongens aan het hengelen gegaan. We hadden net een goed zonplekje op het dak gevonden, toen ze beet hadden. Een flink grote rog werd uit het water gehaald! Deze roggen zijn erg gevaarlijk dus er was even wat stress! Nadat de rog was overleden, hebben we hem even opgetild. Wat zijn die beesten zwaar zeg! Verder zijn we nog op verschillende plaatsen gaan vissen en hebben nog aardig wat andere vissoorten opgevist en nog twee roggen. Ook zouden we misschien dolfijnen gaan zien. We hebben ze wel in de verte gezien, een mooi gezicht was dat. Jammer dat ze niet langs de boot kwamen!
We hebben nog een pauze gemaakt op de plantage Rust en Werk. Deze plantage staat er om bekend dat er geen auto's zijn. De mensen die hier wonen zijn afhankelijk van de boten. Heel bijzonder om te zien dat er mensen nog op die manier leven.
Na een heerlijke dag, zijn we weer lekker naar huis gegaan. Daar aangekomen nog even langs de Pizzahut om vervolgens nog een film te kijken. Op een gegeven moment keek de film naar ons en hebben we onze bedden opgezocht!
Zondag was het namelijk weer vroeg dag wat we zijn naar White Beach geweest. Tante Judy had dit geregeld voor Tijkje's moeder en tante en wij mochten ook mee. Het was erg gezellig. Helaas kregen we een flinke regenbui over ons heen en werd het wat koud. We zijn daarom ook eerder weg gegaan dan gepland om nog bij Judy te gaan eten (Chinees) en weer te gaan kaarten. Wat hebben we weer gelachen!
Het was dus weer een prachtweekend!
Vanmorgen zijn we naar het Sint Vincentius ziekenhuis gegaan. Tijkje loopt daar stage en haar moeder wilde graag zien hoe het er nou aan toe gaat in een ziekenhuis. Dat wilden wij ook wel graag zien! Na een rondleiding van Tijkje kwamen we er achter dat je in een Surinaams ziekenhuis niet terecht wilt komen. Wat een verschil met Nederland zeg!
Hoe gaat het eigenlijk in Nederland? Is er vandaag storm op komst? Nog drie weekjes en dan zullen er weer wat zonnestralen komen want we zijn van plan om er een aantal in onze koffers te stoppen hoor!
Heel veel lieve groetjes van hier!
Laura en Ellie

• 10 November 2008 - 19:54

Esther:

Ha Lauw! Jullie hebben echt weer een hoop gedaan, lees ik! Gaaf hoor! Gaan jullie gewoon al over 3 weekjes naar huis...?! Das echt snel! Jullie weekend klinkt ook echt bijzonder! Ik heb gewoon niks gedaan dit weekend! Ook wel lekker! Nou, spreek je snel weer! Xxx Es

• 11 November 2008 - 16:05

Alice V.d. Meer:

Hoi Meiden, heb weer jullie verslag gelezen en kan me voorstellen dat jullie het naar je zin hebben. Hoop wel dat Ellie een haakje aan haar vishengel had i.p.v. een steen zoals een paar jaar geleden. Nou meiden, nog veel plezier daar en tot in december. Alice

• 11 November 2008 - 20:19

Paulien:

Hoi El en Laura,

Leuk om het verhaal weer te lezen! Jullie hebben weer leuke dingen gedaan! Maar gelukkig dat het met het onderzoek ook goed gaat! Nog maar drie weekjes.. geniet er nog maar even want dat is zo om! Nog veel plezier!!!

Kusjes Paulien